Po dłuższej przerwie kontynuuję historię zajezdni zakończoną w poprzednim poście w roku 1924. Jak już wcześniej wspomniałem niektóre określenia w tekście odnoszą się do okresu bezpośrednio przed rozbiórką obiektu a więc przed 2010r.
W 1925 roku Poznańska Kolej Elektryczna zaczęła zagospodarowywać teren między ulicami Sienkiewicza i Zwierzyniecką, od wschodu przylegający do istniejącej hali zajezdniowo-warsztatowej, a od zachodu do przedłużenia ul. Prusa.
W 1925 roku Poznańska Kolej Elektryczna zaczęła zagospodarowywać teren między ulicami Sienkiewicza i Zwierzyniecką, od wschodu przylegający do istniejącej hali zajezdniowo-warsztatowej, a od zachodu do przedłużenia ul. Prusa.
Rozbudowano
wtedy halę główną i umieszczono w niej stolarnię, kuźnię z warsztatem
mechanicznym i zajezdnię tramwajową. Zmodernizowana hala miała długość
ok. 140 m i taką pozostała do czasów teraźniejszych, przed rozbiórką oczywiście. W tym okresie zbudowano
także tory wyjazdowe dla tramwajów na ul. Zwierzyniecką, dzięki czemu
cały obiekt stał się częściowo przelotowy, i rozbudowano tory odstawcze.
Po
uruchomieniu komunikacji autobusowej w mieście w 1927 roku wybudowano
na terenie zajezdni garaż na 16 autobusów. W latach 1928-29 na nowym
gruncie, przylegającym od strony ul. Zwierzynieckiej do głównej hali
zajezdniowo-warsztatowej, wybudowano nowy garaż autobusowy z 36
stanowiskami postojowo-naprawczymi, a garaż z 1927 roku przeznaczono na
warsztat samochodowy.
Około 1928 roku postawiono odrębny budynek odlewni metali kolorowych, a rok później wybrukowano podwórze przy nowym garażu autobusowym.
W
1936 roku Poznańska Kolej Elektryczna nabyła kolejny fragment gruntu
między ulicami: Zwierzyniecką, Kraszewskiego i Sienkiewicza,
przylegający do dotychczasowych terenów. W ten sposób zajezdnia zajęła
prawie całą przestrzeń w kwartale ulic i osiągnęła obecne rozmiary.
Rozmieszczenie wszystkich budynków i torów na terenie zajezdni przedstawia plan z końca XXw.
Rozebrano wówczas część hali głównej (nad obecnymi torami 4-7), a w jej miejscu wybudowano nową, szerszą o dodatkowe trzy tory halę zajezdniową. Cała hala główna osiągnęła wówczas obecną szerokość ok. 50 m. Ponadto przy wyjeździe na ul. Zwierzyniecką postawiono następny budynek, w którym urządzono śniadalnię, szatnię, łaźnię, umywalnię, portiernię oraz częściowo warsztat samochodowy. Kolejnym obiektem, który powstał w tym samym roku, była składnica drewna przy stolarni.
Rozmieszczenie wszystkich budynków i torów na terenie zajezdni przedstawia plan z końca XXw.
Rozebrano wówczas część hali głównej (nad obecnymi torami 4-7), a w jej miejscu wybudowano nową, szerszą o dodatkowe trzy tory halę zajezdniową. Cała hala główna osiągnęła wówczas obecną szerokość ok. 50 m. Ponadto przy wyjeździe na ul. Zwierzyniecką postawiono następny budynek, w którym urządzono śniadalnię, szatnię, łaźnię, umywalnię, portiernię oraz częściowo warsztat samochodowy. Kolejnym obiektem, który powstał w tym samym roku, była składnica drewna przy stolarni.
Przebudowano
także układ torów tramwajowych w nowej hali oraz na wyjeździe i
podwórzu od strony ul. Zwierzynieckiej 12. Prace modernizacyjne
ukończono w roku następnym i wtedy również rozebrano ostatni budynek
jeżyckiego dworca kolejowego, który stał przy ul. Zwierzynieckiej, mniej
więcej w miejscu obecnej podstacji trakcyjnej.
W
latach 30. PKE zlikwidowało część autobusów i garaże usytuowane wzdłuż
ul. Zwierzynieckiej stały w dużej mierze nie wykorzystane. Z tego powodu
niektóre z nich przeznaczono na magazyny, a w 1940 roku w kilku
pozostałych zamontowano podstację trakcyjną.
Nowy
teren od strony ul. Kraszewskiego stał się stopniowo placem
magazynowym. W 1942 roku wybudowano na nim niewielki budyneczek z
przeznaczeniem na magazyn soli, wiaty dla giętarki do szyn oraz do
magazynowania szyn.
W latach
1943-44 powstał od strony ul. Zwierzynieckiej warsztat sieci
napowietrznej z garażem dla samochodów wieżowych i wagonu sieciowego.
Działania
wojenne w styczniu i lutym 1945 roku nie spowodowały większych
zniszczeń w zajezdni. W latach 1945-47 postawiono nowy budynek
administracyjny, przylegający do narożnika hali głównej oraz do
przybudówki siedziby zarządu, stojącej od strony podwórza przy ul.
Gajowej. Przeznaczono go na salę konduktorską, biura ruchu, biura
warsztatowe i techniczne.
W
1952 roku wybudowano od strony ul. Sienkiewicza (na wysokości ul. Prusa)
budyneczek pogotowia sanitarnego, w którym umieszczono przychodnię
lekarską (obecnie mieści się w nim siedziba służb torowych), oraz
ukończono budynek podstacji trakcyjnej, zlokalizowany od strony ul.
Zwierzynieckiej, naprzeciwko wejścia do Zoo, a w 1956 roku postawiono w
pobliżu narożnika ulic Zwierzynieckiej i Kraszewskiego budynek
magazynowy. W tym roku w południowej części zajezdni garażowały, oprócz
autobusów i pojazdów gospodarczych, także taksówki przedsiębiorstwa.
Kilka
lat później przebudowano jeszcze składnicę drewna na kuźnię i
spawalnię, zaopatrując ją w ścianę od strony podwórza, a dotychczasowe
pomieszczenia kuźni przeznaczono na halę obrabiarek (tokarnię). Wtedy
też w warsztatach przy ul. Gajowej wzrosła znacznie produkcja części
zamiennych do tramwajów i autobusów, co w znacznym stopniu usprawniło
usuwanie usterek taboru i skróciło czas przymusowego postoju wozów.
Budynek zajezdni - fotografia z 1960r. |
W
1962 roku nastąpiła przeprowadzka dyrekcji MPK z ul. Gajowej do nowego
wieżowca przy zajezdni na ul. Głogowskiej, jednak w starym budynku
zarządu pozostała część administracji przedsiębiorstwa. W latach 1968-69
oddano do eksploatacji zajezdnię autobusową przy ul. Pustej oraz plac
postojowy autobusów przy ul. Polskiej. Stopniowo do nowych obiektów
przeniesiono autobusy i zaplecze techniczne komunikacji autobusowej, a
transport gospodarczy do zajezdni przy ul. Świętojańskiej. W 1971 roku w
pomieszczeniach dawnego garażu autobusowego umieszczono warsztaty
głównego mechanika oraz warsztat kontroli technicznej, a do budynku po
warsztacie samochodowym przeprowadził się tramwajowy warsztat
elektryczny. Ten ostatni w następnych latach znacznie rozbudowano.
W latach 70-tych przebudowano wjazdy do Zakladów Naprawy Taboru (ZNT) aby nowocześniejszy tabor mógł bez problemu wjechać do hal. Warsztaty ZNT budowały także własne konstrukcje - powstały tu od podstaw słynne P1D czyli dwa pokoje z kuchnią, czy też dwa trolejbusy z osprzętem tramwajowym.
W latach 70-tych przebudowano wjazdy do Zakladów Naprawy Taboru (ZNT) aby nowocześniejszy tabor mógł bez problemu wjechać do hal. Warsztaty ZNT budowały także własne konstrukcje - powstały tu od podstaw słynne P1D czyli dwa pokoje z kuchnią, czy też dwa trolejbusy z osprzętem tramwajowym.
W
1980 roku przekazano do użytku zajezdnię tramwajową przy ul. Fortecznej
i mimo panującego nadal dużego tłoku w zajezdniach (wagony stały w nocy
na ulicach miasta) przekazano wówczas na cele warsztatowe trzy tory (nr
5-7) hali głównej przy ul. Gajowej. Pojemność zajezdni zmalała wtedy
praktycznie o połowę, ale rozszerzenie warsztatów umożliwiło zwiększenie
zakresu napraw podzespołów tramwajowych. Prace przy rozbudowie części warsztatowej hali głównej zakończono w 1986 roku.
Dawna śniadalnia, a później stołówka zakładowa, uległa likwidacji w 1984 roku.
Jej
pomieszczenia przebudowano w 1987 roku na szatnie i urządzenia
sanitarne dla pracowników warsztatowych. Dwa lata wcześniej dostawiono
do byłego garażu autobusowego niewielką przybudówkę, w której
umieszczono służby energetyczne MPK.
Zajezdnia
przy ul. Gajowej jest zlokalizowana w sposób optymalny na sieci
tramwajowej Poznania (minimalne są dojazdy i zjazdy z tras
poszczególnych linii tramwajowych) i w związku z tym miała być znacznie
zmodernizowana w latach 90-tych w ramach budowy Poznańskiego Szybkiego
Tramwaju. Niestety przedsięwzięcie to nie doczekało się realizacji.
"Obecnie" teren przy ul. Gaj owej wykorzystywany jest głównie jako zaplecze służb technicznych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Znajdują się tutaj warsztaty remontowe wagonów i podzespołów tramwajowych, warsztaty mechaniczne, torowe i sieciowe, a także wiele urządzeń decydujących o prawidłowym funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej w mieście. Tylko niewielką część tego obszaru zajmuje zajezdnia tramwajowa.
Cdn...
"Obecnie" teren przy ul. Gaj owej wykorzystywany jest głównie jako zaplecze służb technicznych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Znajdują się tutaj warsztaty remontowe wagonów i podzespołów tramwajowych, warsztaty mechaniczne, torowe i sieciowe, a także wiele urządzeń decydujących o prawidłowym funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej w mieście. Tylko niewielką część tego obszaru zajmuje zajezdnia tramwajowa.
Cdn...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz